Interaktivní knížky a tužky – ano, nebo ne?



Na českém trhu zažívají nebývalý úspěch původní české interaktivní knížky pro děti. Čtou se pomocí tužky a inovativním způsobem přibližují dětem okolní svět, od říše zvířat až po dopravní prostředky.

Zaslouží si místo i ve vaší knihovně, kdy je pořídit a jak s nimi zacházet?

Nechte mě se bavit

Interaktivní knížky fungují tak, že verbálně popisují, co je na obrázcích. Dotkne-li se dítě tužkou krávy/auta/stromu, tužka sdělí, že se jedná o krávu/auto/strom. Některé typy navíc umí vyprávět i malý příběh, třeba že kráva se pase na louce u farmáře nebo že auto je červené, sedí v něm maminka a tatínek a jedou do města.

Milým doplňkem jsou potom písničky nebo jednoduché kvízy, které se dítěte ptají, kde je kráva, auto nebo strom.

Do tohoto okamžiku vlastně suplují u knížky dospělého, který vysvětluje obrázky, pojmenovává jednotlivé objekty a ptá se dítěte.

Jedna složka ale stále chybí.

Tak mluv

Při živé interakci dospělého a dítěte u knížky je totiž nesmírně důležitá část, kdy má dítě odpovídat.

Jak dělá kráva, jak dělá auto, jak velký je strom?

Haptická (pomocí gest, typicky: „tááák velký je strom“) či verbální (pomocí řeči) vyjádření dávají základ pozdější řeči dítěte a jsou pro jeho vývoj naprosto nezbytná. Pokud bude dítě mlčky sedět u knížky, naučí se spoustu věcí a skutečně později pozná krávu/auto/strom, ale nebude zvládat vyjádřit, co vidí, a to je u dnešních dětí velký problém.

Většinou se takový nepoměr dává za vinu televizi, která bohatě a někdy i velmi inteligentně informuje děti, učí je a baví, ale nenutí je ke komunikaci ani k sociální kooperaci, tedy ke spolupráci s dalším člověkem (v první řadě s rodičem, později s vrstevníky).

To je velký problém. Chytré děti, které neumí mluvit.

Nazývat je dnes televizními dětmi není úplně přesné. Televize je v některých rodinách již pouhou kulisou a do popředí zájmu dětí se dostávají interaktivní hry na tabletu či telefonu, případně sledování vybraných pohádek, ať už prostřednictvím YouTube, nebo placených kanálů, které mají celou obrovskou sekci určenou pro děti.

Rodič v hlavní roli

Dokud dítě nezvládne základy řeči, je riskantní dávat přílišný prostor digitálním učitelům, jako je televize, počítač, tablet, telefon nebo právě (jinak opravdu umně a chytře) zpracovaný koncept interaktivní knihy s tužkou.

Nejdříve musí být hlavním učitelem rodič. Jenom on dokáže dítě motivovat k používání prvních slov. Zároveň díky jeho řeči dítě zvládne lépe nasát slovní zásobu, chápe významy slov, rozumí synonymům, dovede zapojovat do řeči slovesa a skládat jednoduché věty.

Dárek k třetím narozeninám

Některé děti zvládají mluvit ve větách již kolem druhého roku a pro ty může být taková interaktivní kniha s tužkou možností k dalšímu rozvoji, byť pochopitelně pouze jako sekundární zdroj – až po rodičích, kteří zůstávají jako učitelé a průvodci světem na prvním místě.

Pro většinu dětí je to ale většinou až hranice třetího roku, kdy zvládají komunikovat, a až tehdy je vhodná doba na takový dárek.



Další tipy

Pravidelně Vám přinášíme nové rady a tipy.

Mandlová péče Weleda pro regeneraci a zklidnění pleti

Pokožka je jako zrcadlo duše. Všechno, co řešíme uvnitř, se může projevit i navenek, především na naší pleti. Ta může...

Číst celý článek

Jídlo: Ne za dva, ale dvakrát zdravěji!

Jen se najez, vždyť teď můžeš. To je ta nejsvůdnější lež na celém těhotenství. Něco jako generální pardon na všechna...

Číst celý článek

Vyhněte se večer modrému světlu

Moderní LED obrazovky mají tak kvalitní technologie, že vyzařují modré světlo, přirozenou složku denního světla. To...

Číst celý článek

Výhody Mimi klubu

Mimi klub je součástí Globus Bonus. Získejte ještě více výhod!

  • až 16 slevových kuponů 4x ročně
  • až 10% slevu na narozeninový nákup
  • až 3 kupony s 10% slevou na vína z e-shopu Vinotéka Globus a dopravu ZDARMA
  • peněžní bonusy za vaše nákupy
  • 3 karty klíčenky pro vaše rodinné příslušníky
  • slevy na odvoz objemného zboží
Registrovat se